برهم خوردن سخنرانی سفیر آلمان در پاکستان تصاویر ارتش یمن از لحظه شکار شدن جنگنده آمریکایی + فیلم پلیس آمریکا حدود ۱۰۰ نفر را روز شنبه در دانشگاه نورث ایسترن بازداشت کرد افشای جزئیات توافق شکست‌خورده میان روسیه و اوکراین احتمال اعزام نیرو‌های انگلیسی به غزه بایدن: تا زمان آزادی گروگان‌ها آرام نمی‌گیرم فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی شهادت و زخمی‌شدن شمار دیگری از ساکنان غزه (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) آیت‌الله علم‌الهدی: رفع مشکلات زیرساخت‌های مشهد نیازمند نگاه ملی و حمایت دولت است| ضرورت تسهیل مسیر‌های حمل‌ونقل جاده‌ای برای سفر زائران تجمع دانشجویان و اساتید مشهد در محکومیت برخورد با دانشجویان و اساتید آمریکایی حامی فلسطین+ فیلم مشوق‌های سربازان ماهر اجرایی شد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) اژه‌ای: امروز یکی از مسائل مهم کشور و مردم، مقوله عفاف و حجاب است وزارت خارجه به اعمال تحریم برخی از کشور‌های غربی علیه نیرو‌های مسلح ایران واکنش نشان داد ادامه حملات رژیم صهیونیستی در غزه و افزایش تعداد شهدا رئیس‌جمهور آلمان کنفرانس درباره جنگ غزه را لغو کرد تاکید شی جین‌پینگ و بلینکن بر تثبیت روابط آمریکا و چین با رویکردی مثبت و سازنده ویدئو | شناسایی و دستگیری ۷نفر از اراذل و اوباش در ارومیه امارات نیروگاه هسته‌ای جدید می‌سازد مقامات نظامی ایران و هند بر گسترش همکاری‌های دفاعی و نظامی تاکید کردند فرمانده گروه شهید دکتر حمزه صادقی مشهد: جبهه فرهنگی در خط مقدم قرار دارد
سرخط خبرها

پایان ۲۰۲۱ و مطالبه عمومی برای اخراج کامل نیرو‌های آمریکایی از عراق

  • کد خبر: ۹۳۵۹۰
  • ۰۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۶
پایان ۲۰۲۱ و مطالبه عمومی برای اخراج کامل نیرو‌های آمریکایی از عراق
۲۰ مارس سال ۲۰۰۳ آمریکا و انگلیس به بهانه‌ای که هیچ وقت ثابت نشد، به عراق حمله نظامی کردند. پس از آن، بهانه مبارزه با تروریسم و بعد‌ها به صورت خاص، داعش، سبب شد نیرو‌های آمریکایی همچنان در عراق باقی بمانند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ با اینکه در سال ۲۰۱۷ سپهبد قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس ایران، اعلام کرد حکومت داعش بر عراق و سوریه به پایان رسیده است، نظامیان آمریکایی که تنها به بهانه مبارزه با تروریسم به غرب آسیا بازگشته بودند، از عراق خارج نشدند. اما یک حادثه بزرگ، ورق را به ضرر نیرو‌های آمریکایی حاضر در عراق برگرداند.

شهادت سردار سلیمانی، عامل اخراج آمریکا

۳ ژانویه ۲۰۲۰ پهپاد‌های نظامیان تروریست آمریکا، خودرو حامل سپهبد قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس را در نزدیکی فرودگاه بغداد هدف قرار دادند و سرداران مبارزه با تروریسم را به شهادت رساندند. ترور فرماندهان مبارزه با داعش و تروریسم بازتاب‌های زیادی به دنبال داشت. ایران از همان ابتدا اعلام کرد تروریست‌های آمریکایی با خروج از منطقه، تقاص این عملیات ترور را پس خواهند داد.

در همین راستا پارلمان عراق به ریاست محمد الحلبوسی، قانونی را تصویب کرد که به موجب آن، همه نظامیان تروریست آمریکا که تعدادشان به ۵ هزار نفر می‌رسید، باید خاک این کشور را ترک کنند.

حال، در راستای اجرای مصوبه پارلمان عراق و مطابق وعده واشینگتن به بغداد، نظامیان آمریکایی تا پایان سال جاری، یعنی چند روز دیگر باید خاک این کشور را ترک کنند. این موضوع که علاوه بر پشتوانه قانونی پارلمان، خواست افکار عمومی این کشور و مطالبه بیشتر طیف‌ها و احزاب سیاسی عراقی را نیز دارد، تا کنون به مرحله اجرا در نیامده است و نه تنها هیچ نشانه‌ای مبنی بر خروج آمریکا از این کشور وجود ندارد، بلکه به نظر می‌رسد دولت مصطفی الکاظمی نیز اراده جدی برای اجرای آن را ندارد.

نکته مهم آن است که بعضا تلاش می‌شود با طرح موضوعات انحرافی همچون تغییر وضعیت نیرو‌های رزمی آمریکا به نیرو‌های مستشاری، شرایط عادی جلوه داده شود، حال آنکه روح مصوبه پارلمان و خواست و اراده قلبی افکار عمومی عراق کاملا گویاست و بر این مطالبه صراحت دارد.

تغییر کاربری نظامیان آمریکایی در عراق از حوزه رزمی به حوزه مستشاری، نه تنها ناقض مصوبه پارلمان این کشور است و به هیچ وجه به معنی خروج نیرو‌های نظامی آمریکایی نیست، بلکه به معنای بازگذاشتن پنجره نفوذ و دخالت آن‌ها در سرنوشت ملتی است که هنوز داغ جنایات داعش به عنوان ابزار نیابتی آمریکا و همچنین ترور رسمی و علنی فرماندهان مقاومت یعنی سردار شهید قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس در فرودگاه بغداد بر قلبشان تازگی دارد.

از سوی دیگر، نه تنها دولتمردان عراقی، که حتی خود آمریکایی‌ها هم قادر و حاضر به ارائه هیچ تضمینی برای کارویژه صرفا مستشاری نیرو‌های آمریکایی و دخالت نکردن در حوز ه‌های دیگر به ویژه نظامی نیستند و همین مسئله نشان می‌دهد که این موضوع هم مانند اصل وعده خروج در پایان سال ۲۰۲۱ بیشتر یک نمایش تبلیغاتی است.

این موضوع بیانگر آن است مادامی که دولت عراق، اراده جدی برای اجرای بی کم و کاست مصوبه پارلمان این کشور را نداشته باشد، عملا تحقق این موضوع دست نیافتنی است و اساسا شاید تحولاتی که درجریان انتخابات اخیر عراق رقم خورد، با همین هدف گذاری اتفاق افتاده باشد.

به عبارت دیگر، تردیدی نیست که تقلب در انتخابات اخیر عراق، یکی از راهبرد‌های آمریکا برای به چالش کشیدن فضای داخلی این کشور و تداوم مسیر سیاسی کنونی بوده است تا از این رهگذر، خواسته‌های خود را به کرسی نشاند و بقای حضور خود در این کشور را طولانی‌تر کند.

توجه به این نکته نیز ضروری است که برخلاف وارونه نمایی برخی رسانه‌های معاند محور مقاومت درخصوص نظر مردم عراق درباره حضور آمریکایی‌ها در این کشور، بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد که مردم و بسیاری از گروه‌های سیاسی و اقوام مختلف به این باور رسیده اند که حضور آمریکا در عراق جز ویرانی، آشوب، کشتار و ایجاد هرج ومرج هیچ پیامد دیگری نداشته است، لذا بر اجرای کامل مصوبه پارلمان مصمم هستند.

تنها در یک نمونه، «المیادین» از عزم کلی طیف وسیعی از احزاب سیاسی عراق برای خروج آمریکا از این کشور خبر داد و نوشت: طیف وسیعی از احزاب سیاسی عراق از خروج نظامیان آمریکا حمایت می‌کنند و معتقدند وضعیت این کشور پس از خروج آمریکایی‌ها بدتر از زمان حضور این نیرو‌ها نخواهد بود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->